Preventie en mondhygiëne – H. Oosterveen Tandarts – Soest

Preventie en mondhygiëne

De basis voor duurzame tandheelkunde, een gezonde mond en een stralend gebit is een optimaal mondhygiëne niveau. In onze prakijk wordt daarom veel aandacht besteed aan preventieve zorg. Hiermee kunnen veel tandheelkundige problemen worden voorkomen.

De mondhygiëniste helpt u hierbij.

De mondhygiënist

Een mondhygiënist is een op HBO-niveau opgeleide paramedicus, het beroep van mondhygiënist is geregeld in de Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (Wet BIG).
De titel mondhygiënist is een bij wet beschermde titel en mag alleen gevoerd worden door diegene die in het bezit is van het diploma mondhygiënist. Het diploma wordt verkregen na het met goed resultaat afronden van de 4-jarige HBO-opleiding.

De mondhygiënist houdt zich bezig met het voorkomen van tandvleesaandoeningen en gaatjes in de tanden en kiezen.
Hiervoor wordt de mondsituatie in kaart gebracht door middel van screening op tandheelkundige afwijkingen. Dan wordt er een persoonlijk behandelplan opgesteld. Mogelijk worden hiervoor röntgenfoto’s gemaakt en kan soms een bacterieel onderzoek wenselijk zijn.
Daarnaast wordt uitleg gegeven over de situatie in de mond en het ontstaan van diverse aandoeningen. Tevens zal er instructie worden gegeven over hoe de mond gereinigd zou moeten worden en het voorkomen van deze aandoeningen (de juiste manier van persoonlijke gebitsverzorging met bijvoorbeeld het gebruik van tandenstokers, ragers en dergelijke).
De werkzaamheden van de mondhygiënist bestaan uit het verwijderen van de tandplaque, tandsteen, gladmaken van de gebitselementen en het polijsten, zo nodig met behulp van een locale verdoving.